Kick off på kompetenceudviklingsforløb

Til et fyraftensmøde 27.september blev det kommende kompetenceudviklingsforløb for medarbejdere i VPT skudt i gang.

Arrangementet, der var velbesøgt havde Helle Lund Stokholm og Gitte Riis Hansen fra Professionshøjskolen Absalon som veloplagte oplægsholdere, der satte ramme for baggrund, formål og undervisningsform for forløbet.

9. Oktober afholdes det første af de planlagte Pædagogiske Laboratorier (Labs), hvor der skal arbejdes med de pædagogiske dilemmaer, erfaringer og overvejelser, der er blevet indsamlet i forbindelse med Brugerundersøgelsen 2016/17. - Kort sagt – dagligdags– eller praksisnær kompetenceudvikling og refleksion.

På de enkelte Labs vil der være faglige oplæg og rum og metoder for faglig refleksion blandt medarbejderne på tværs af tilbuddene i VPT.

Der er på nuværende tidspunkt planlagt 2 forskellige Labs:

Metodelaboratorium:

Hvad er det for metoder, der anvendes i hverdagen? Hvorfor, hvordan og med hvilken effekt? Hvilke teoretiske begreber hæfter metoderne sig til?                        

Der vil blive taget udgangspunkt i den narrative tænkning.

Relations- og kommunikationslaboratorium:

På baggrund af den daglige pædagogiske praksis vil der blive arbejdet med betydningen og vigtigheden af relation og kommunikation mellem borger og medarbejder.

Også i dette lab vil der blive taget udgangspunkt i de narrative metoder.

Ledergruppen har i første omgang prioriteret, at så mange som muligt kan deltage i et Lab og blive fortrolig med arbejdsformen.

Oplægsholderne påpegede derfor vigtigheden af, at man giver sig tid til at dele viden og erfaringer på tværs, efterfølgende, så alle har mulighed for at få indsigt i begge labs.

Herefter vil der i VPT-MED og ledergruppen drøftes mulighede for gennemførelse af flere labs med de nævnte eller andre temaer.

Dejligt at så mange medarbejdere allerhelst ville deltage i begge temaer og glæder sig til at komme i gang

Velmødt i de Pædagogiske Laboratorier